• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

wychowanie montessori

Na tym blogu znajdziesz podstawowe informacje jak i pomysły na wychowanie w duchu Marii montessori

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Pięć obszarów pedagogiki montessori

PIĘĆ OBSZARÓW PEDAGOGIKI MONTESSORI

Na wstępie może przedstawię samą autorkę tej pedagogiki dr.

Marię Montessori, żyła ona w latach 1870-1952 a mimo to jej metody nauczania, bo jest to

jedyna pedagogika stricte edukacyjna a nie wychowująca, nadal są jej zwolennicy i grono coraz

bardziej się poszerza. Maria Montessori przeciwstawiła się systemowi szkolnemu, który tłumił

aktywność dziecka. Stawiała ona uczniów ponad nauczyciela. Ten miał być jedynie

obserwatorem. Stąd motto placówek montessoriańskich "pozwól zrobić to mi samemu". Maria

Montessori mocno stawiała na samodzielność dzieci. Pedagogika jej działa w 5 obszarach :

życie codzienne, język, matematyka, kultura i sensoryka.

Życie codzienne to pierwszy z obszarów z jakim zapoznaje się dziecko wychowywane w duchu

montessori, przygotowuje on uczniów do czynności jak sama nazwa wstazuje z życia

codziennego. Maria Montessori wychodziła z założenia, że nie ma odpowiedniego wieku dla np.

nauki picia ze szklanki, udowodniła w swoich badaniach, że nawet 1,5 roczne dziecko jest w

stanie poradzić sobie z tego typu czynnościami. Ważnym aspektem jest też, aby uczniowie

dostawali przedmioty wykonane z takich samych materiałów jakimi posługują się dorośli ale w

pomniejszonej odpowiednio skali. Czynnościami z tego obszaru są np. przelewanie wody z

dzbanka do szklanki, zamiatanie, szycie.

Język to kolejny obszar jakiemu Maria Montessori poświęciła dosyć sporo czasu aby opracować

materiał edukacyjny. W jego skład wchodzi np. ruchomy alfabet czy szorstkie litery - litery z

papieru ściernego o niskiej gradacji na gładkim kawałku sklejki. Pedagożka wyznawała filozofie

Johna Locke a zatem jego podstawowe twierdzenie "nie ma w umyśle tego co wcześniej nie

było w zmysłach" dlatego łączy naukę języka ze zmysłem dotyku. Dziecko opuszkami palców

zapoznaje się z kształtem litery, jest mu przez to łatwiej ją zapamiętać. Ważną rzeczą przy

nauce liter jest wymawianie ich dźwięków a nie nazw tj. długie "by" a nie "be" przez to dzieci

podczas nauki liter moga nauczyć się odczytywać prawidłowo wyrazy np "kot" a nie "ka-o-te.

Matematyka to obszar, w którym pomoce montessoriańskie pomagają lepiej przyswajać zakres

tej wiedzy, ponieważ znowu stawia się tu na sensorykę a nie liczenie "na sucho" w zeszycie.

Nawet dorosłych materiał taki jak kolorowe perły, czy "bank" zachwyca. Zabawa w bank

pozwala zapoznać dziecko z systemem dziesiętnym w bardzo prosty sposób. Kładzie się przed

nim złote perły ze zestawu, dobiera ono 9 i kiedy ma zabrać 10, nauczyciel tłumaczy, że te 10

perełek możemy w banku wymienić na paciorek złożony z 10 perełek połączoych drucikiem. To

samo z wrowadzaniem setek czy tysięcy, Z tym, że tysiące to już kostki przestrzenne

składające się z tysiąca koralików. Za mało czasu aby wymieniać wszystkie pomoce edukacyjne

opracowane przez Marię montesori ale już po samym opisie zabawy w bank widzimy jak mocno

moga zadziałać na wyobraźnię dziecka a tym samym pozwolić mu przyswoić wiedzę w bardzo

przystępny i przyjemny dla niego sposób.

Kultura to jeden z najobszerniejszych temtów ponieważ zawiera nauki o religiach - wszystkich

ponieważ nie zamyka się dzieci na jedną określoną religię, tym samym podświadomie

nakierowując je na wybór. A w końcu Maria Montessori kładła nacisk na samodzielność.

Geografia jest tutaj ciekawym wątkiem, ponieważ materiał opracowany na potrzeby jej

nauczania jest dla dzieci super zabawą. Znowu stawia się tu na sensorykę np wtedy kiedy

dzieci uczą się o lądach i wodach pokazuje im się tzw. szorstki globus. Wygląda on tak, że lądy

pokryte są piaskiem a wody są gładką powierzchnią, dzieci dotykając go mogą łatwiej

uświadomić sobie jak wygląda nasza planeta. Gdy przychodzi nauka kontynentów, każdy z nich

jest oznaczony innym kolorem dzięi temu uczniowie kojarzą je na początku kolorami, później

zapamiętują kształt i po pełnej nauce są w stanie z samego konturu wywnioskować, który

kontynent jest im pokazywany. Jest to tak bogaty w ciekawostki i informacje temat, że nie

strczyłoby dnia aby o nik opowiedzieć ale nakreśliłyśmy podstawowe informacje.

Na koniec sensoryka, która zawiera się w każdym z działów ale sama w sobie tworzy też

osobny. Jak bowiem nauczyć dziecko pojęć takich jak szorstki, gładki, długi, głęboki, kwaśny jak

nie na materiale, który może zobrazować dziecku te wszystkie określenia. Np do poznawania

pojęć smaków wykorzystuje się buteleczki smakowe, w których ukryty jest każdy z 5

podstawowych smaków (słodki, gorzki, kwaśny, słony, ostry). Dziecku zawiązuje się oczy (za

jego pozwoleniem) aby wyostrzyć smak i dając po kropelce z każdej butelki mówi się te właśnie

określenia. Aby nauczyć dziecko określeń szorstki, gładki, zimny ciepły daje się mu dotknąć

tych wszystkich powierzchni, które zawarte są na małych prostokątnych tabliczkach w

wymiarach ok 5x10 cm z każdego rodzaju po dwie - również z zawiązanymi oczyma. Później

uczeń może grać w dotykowe memory, wyszukując z zamkniętymi oczyma takiej samej tabliczki

jak ta którą trzyma w ręce. Dział ten też jest szeroki i ciężko wybrać najciekawsze materiały z

niego. 

Dziękuję ;)

 

18 czerwca 2020   Dodaj komentarz
montessori obszary pedagigiki  
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz

Montessoriwpraktyce | Blogi